Til minne om Marius Müller, 20/8-1958 - 14/3-1999

Kanskje Norges beste gitarist…ever?

Marius Müller, født som Marius Kjell Griff-Müller den 20. august 1958 – død 14. mars 1999.

Smuget, 1995



Noen utvalgte stikkord man kan bruke om Marius og hans liv:
  • “The Wind Cries Mary» med Jimi Hendrix (Marius sin aha opplevelse)
  • Proff som 16-åring
  • Salt og Pepper Band (1979, med Alex)
  • Jahn Teigen: Mentalkrem (1980) (Kjerring rock anmelder) PS: etter mitt skjønn et tekstmessig lavmål, men musikken er tøff!
  • Prima Vera (1980-1999)
  • Lava (1980) Norges svar på Islandske Mezzoforte, det bare varte ikke like lenge…
  • Lava: Cruisin (1981) TIPS: hør på «Take Your Time» 


  • Smaa Hender (1981) 
  • «Ung og Fri» - Finn Kalvik (Grand Prix 1982) 
  • The Monroes (RIP): Sunday People (1983) Kjerringrock anmelder, Tone og Erik anmelder, Leksikon
  • Forente artister: «Sammen for livet» (1985) 
  • Dan Hylander & Kosmonaut (1986) 
  • Veiviseren (1987) 
  • Funhouse (startet løselig i 1988) WIKI
  • Sissel Kyrkjebø: Soria Moria (1989) 
  • Kari Bremnes: Løsrivelse (1993) TIPS: hør på «Aske», «Løsrivelse» og «Månens kraft» 
  • Mulens Portland Combo: Blå stikke (1993) TIPS: hør på «My Babe» og «Need Your Love So Bad» 
  • Bare Egil Band: To moralske sanger til ungdommen (1995) 
  • Marius Müller (RIP): Seks (1995) 
  • Hilde Heltberg (RIP): Blant Konger og Lus (1997) TIPS: hør på «Vinden Veit», «Speil», «Våryr Gry» og «Den Siste Låta». Hør også på soloen på «Tina Drømmer»! 
  • Henning Kvitnes: Evig eies (kun et dårlig rykte) (1997) 
  • Funhouse: Det Norske Huset (1997) 
  • Björn Afzelius (RIP): Den röda tråden (1998) 
  • Chris Thompson: Won't Lie Down (2001) TIPS: hør sangen "Angel"
  • Dance with a Stranger: Everyone Needs a Friend… The Very Best of Dance with a Stranger (2007)
Jeg anbefaler en lytt på de nevnte albumene. Det er umiskjennelig Marius som spiller og han setter et særpreg på alle sangene.


Herreavdelingen, humoren

Jeg er såpass gammel, så jeg husker Marius som programleder i Herreavdelingen, sammen med Finn Bjelke. Lun humor, masse musikkunnskap (han vant en NRK konkurranse) og stor musikalsk integritet er det jeg husker fra disse programmene, som jeg med et passelig fårete glis hørte på.


Den Du Veit, albumet

Marius var 23 år gammel da Den Du Veit kom ut i 1981. Selv om «Den Du Veit» (fra samme album) og «Carmen» (Marius) for alltid kommer til å henge ved han, så var det et stempel Marius veldig gjerne skulle ha ugjort. Jeg tror personlig hans hjerte var nærmere musikken i Funhouse enn det disse to sangene forteller. Allikevel vil jeg si litt mere om sangen; «Lang Tid» fra Den Du Veit.
  • Marius Müller (RIP) – gitarer, sang, kor, låtskriver, produsent
  • Svein Dag Hauge – gitar, kor, låtskriver, produsent
  • Rolf Graf (RIP) – bass
  • Per Hillestad – trommer
  • Geir Langslet – tangenter
  • Amund Enger – kor


«Lang Tid», sang fra Den Du Veit

«Lang Tid» er en instrumental og en sang som viser hvor eminent Marius var som gitarist og låtskriver. På Den Du Veit hadde han med seg A-laget av musikere i Norge, deriblant Svein Dag Hauge på gitar, som også bidro med låter og som produsent, men akkurat på denne låten står kun Marius som låtskriver.
30 sek: Shazam

Full versjon: YouTube

Dette er låtskriving på høyt nivå og at en 23-åring fra Norge skal komme opp med noe slikt er nokså unikt. Vi har ikke og har aldri hatt lange tradisjoner for denne typen musikk i Norge. Jeg forstår ikke hvorfor ikke flere har oppdaget denne låten, en låt som nærmest oser av sårhet og en låt der Marius utviser stor gitar teknikk, på høyde med de beste.


Er'e så nøye 'a, albumet

Et album fra 1982 som aldri ble like stor som Den Du Veit. Noe jeg kan forstå, albumet er ikke like sterkt, men det inneholder en usannsynlig sterk låt; «Ikke Tru Et Ord».

«Ikke Tru Et Ord», sang fra Er'e så nøye 'a

Orginalen heter «Don’t Believe A Word» og er kreditert Phil Lynnot. Phil skrev sangen som en ballade, men Brian Robertson (gitar) og Brian Downey (trommer), skal ha rocket den opp. Den ble først utgitt i opp-rocket versjon på 1977 albumet Johnny The Fox. I 1978 gir Gary Moore, en mangeårig venn, tidligere bandkollega og samarbeidspartner, ut samme sang. Denne gangen i slow-tempo versjon. Jeg tipper dette er versjonen Marius har brukt som inspirasjon til sin versjon.
Johnny The Fox
Marius’ versjon ligner, men har et litt annet komp. Denne versjonen bruker en Hammond B3 (Per Kolstad spiller utrolig bra) som selve grunnlaget i sangen og kompet spiller et enklere og tettere komp enn i originalen. Man kan høre elementer fra Gary Moore’s gitarsolo i Marius sin solo, men de hadde ikke så ulik spillestil, så det er nok naturlig.
30 sek: Shazam 
Full versjon: YouTube
Marius deler opp sin solo i to, der nummer to kommer nesten som en overraskelse. Full stopp og gitar feedback som bare Marius klarer å få til. Dette er gitarspill på høyt nivå og det er så musikalsk som bare noen få gitarister klarer. Nakkehårene reiste seg første gang jeg hørte denne. Dette MÅ spilles høyt. Jeg skulle ønske jeg kunne hørt denne live, men det er de færreste gitarister forunt å klare noe tilsvarende.
  • Marius Müller – gitarer, sang, kor, låtskriver, produsent
  • Rolf Graf – bass
  • Per Hillestad – trommer
  • Asle Nilsen - bass
  • Per Kolstad - orgel 
  • Brynjulf Blix – kor


Det Norske Huset, albumet

Dette er strengt tatt ikke et reint Marius album, men ble i 1997 laget sammen med Funhouse. To sanger utmerker seg på dette albumet, det er «Jeg Taper Aldri» og «Engel». Jeg har lyst til å skrive litt mere om «Engel». Funhouse besto på den tiden av:
  • Marius Müller – gitarer, sang, kor, låtskriver, produsent
  • Pål Reinertsen – bass
  • Per Hillestad – trommer
Link til min egen lille side om albumet.


LIVE

Smuget, 1997
Det står skrevet på nett, at Funhouse på denne var et forykende LIVE band. Det kan jeg underskrive på og fikk selv oppleve de to ganger, der en av gangene var på Notodden Bluesfestival. Vi klarte i hvert fall ikke å stå rolig! Det fikk dessverre de rundt oss merke… I ettertid, beklager!









Engel, sang fra Det Norske Hus

Dette er en rolig sang med en meget god norsk tekst:
ENGEL (deler av teksten)
Jeg har en engel, som våker over meg
våker over meg, er med meg der jeg går!
Mørke natta, lyser opp for meg
lyser opp for meg, er med meg der jeg går!
Hun holder alltid, hånda over meg
hånda over meg, er med meg der jeg går!
Er aldri ensom, hun er her hos meg
hun er her hos meg, er med meg der jeg går!

Folk kan si at jeg er en drømmer
Men jeg veit at det er sant.
Om jeg våker eller hviler
så veit jeg at hun holder hånda over meg!

Soloen er ikke lang, men den er en av de fineste Marius har laget og som vanlig er den musikalsk og passer godt inn i sangen. Det er på en måte kjennemerket til Marius. Soloene og riffene passer inn. De tilfører sangen noe, i stedet for å distansere seg eller i verste fall ikke passe inn i det hele tatt.

Jeg vil også anbefale en lytt til LIVE versjonen fra Plugged 2 albumet.

Angel


Chris Thompson
Chris Thompson, en av mine favoritt vokalister (fra Manfred Manns’s Earth Band), samarbeidet på denne tiden med Marius og de skulle egentlig gi ut Engel (Angel) sammen. Noe som dessverre aldri skjedde (CHRIS, It’s never to late). Men Chris har i det minste tatt med seg sangen og ga den ut i 2001 på albumet Won't Lie Down. Det morsomme (og litt triste?) er at en av mine andre favoritt gitarister, Mike Slammer fra City Boy, produserer og spiller på dette albumet.







Tenk hva disse tre kunne fått til sammen?



Facts og trivia

Som en kuriositet kan det nevnes at Chris har med seg Per Hillestad på trommer og at Manfred Mann (himself) spiller keyboard på plata. Anbefaler en lytt til denne versjonen også.

Manfred Mann
Chris Thompson har vært i Manfred Mann’s Earth Band lenge, han sang på Manfred Mann’s versjon av Springsteen’s «Blinded By The Light», han sang i Jeff Wayne’s War OF The World musikal, han har vært med på å skrive John Farnham’s monster hit «You’re The Voice», han har vært på Beat for Beat, han turnerer mye med Mads Eriksen Band og han er en Norges-venn.

Angel
There’s an Angel watchin' over me
Watchin' over me wherever I go
I have an Angel watchin' over me
Watchin' over me wherever I go

Now I’ve been lucky you were there for me
Always let me be whatever I do
Yes I’ve been lucky you always had the time
When I threw away the line you caught me

When I saw darkness looming in your eyes
You only saw the light
If I could have anything before I die
I’d hold you in my arms for one more night

Now I’ve been down and I have lost my way
I have lost my way but there’s an Angel watching over me

When I saw darkness looming in your eyes
You only saw the light
If I could do anything before I die
I’d hold you in my arms for one more night

There’s an Angel watchin' over me
Watchin' over me wherever I go

 
Håper at flere får opp øynene for Marius. Han fortjener det og han bør ikke glemmes!


Kilder og viktige ord om Marius:


Marius på Spotify 

Jeg har laget en liste over de fleste sangene han noensinne har vært med på å lage.
Her er den:
Best of Marius Müller og nesten alt han hatt en finger med

Kommentarer

  1. Han spilte gitar på 2 av sangene til hans inge fagervik å ❤

    SvarSlett
  2. Listen er lang, jeg måtte velge noen :-)

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Bruk fornuft og vær høflig, husk at andre er mennesker med følelser også!
Og skriv under med navn!