Norsk musikk; Anne Grete Preus


Anne Grete Preus (født 22. mai 1957 i Haugesund, død 25. august 2019)

Norges svar på Bob Dylan?

Fra NRK sin konsert En Hildringstime
Etter mitt skjønn, ja! Hun har tekster som får deg til å stoppe opp og tenke og hun fremfører de med slik inderlighet at man bare må lytte.
Men først må vi starte fra begynnelsen.

Oppdatering september 2019: og nå må vi også starte med slutten. Hvil i fred, Anne Grete. Du vil bli savnet.



Barnet og ungdommen Anne Grete

Anne Grete er født i Haugesund, men flyttet tidlig til Lillestrøm. Allerede som 6 åring startet hennes musikk interesse.
Som ung var hun politisk aktiv og opptatt av kvinnerettigheter. Hun har grunnfag innen psykologi og sosiologi på UiO.


Veslefrikk (1978-82) og Can Can (1983-86)

Vakker jente da. Ikke spesielt bluferdig
Dette er en del av hennes liv jeg vet lite om og jeg var nok heller ikke spesielt interessert i akkurat denne musikken på denne tiden. Men jeg vet at noe av det Can Can gjorde, spesielt da med albumet EUROPEAN RAINBOW blir regnet som norsk rockehistorie.


Første album

Albumet SNART 17 (1984) er strengt tatt hennes første, men blir ikke regnet som hennes første siden det er soundtrack til filmen med samme navn.


Hennes første album er FULLMÅNE (1988), et album med tekster av Jens Bjørneboe, tonesatt av Anne Grete. Norges supermusikere står igjen frem på dette albumet:
  • Anne Grete Preus - sang, gitarer, komponist, produsent, miksing
  • Frode Alnæs - gitarer
  • Rolf Graf (RIP) - bass
  • Per Vestaby - munnspill
  • Kjetil Bjerkestrand - keyboard, programmering, produsent
  • Per Hillestad - trommer, perkusjon
  • Per Kolstad - piano
  • Nils Økland - fiolin
  • Nils Petter Molvær - trompet
  • Minken Fosheim - vokal
  • Sidsel Endresen - vokal
 "Ynglingen" er et fint sted å begynne å lytte på denne platen. Både fordi det er første sangen, men også fordi den sier noe om resten av albumet.
Tekstmessig er "Besøk" utrolig bra og er en højdare for de som vil lytte til gode og litt såre tekster fremført i all enkelhet med bare piano og trompet.
"Tilegnelse" er en kinesisk-aktig sang med fretless bass. Den viser hvilken eminent bassist avdøde Rolf Graf var.

I manges øyne er dette et av Anne Grete's mersterverker. Det er ikke min favoritt.


Mitt favoritt album

http://www.annegretepreus.no/album/og-h-sten-kommer-tidsnokOG HØSTEN KOMMER TIDSNOK (1991) er et mesterverk, med den ene store sangen etter den andre. "Se", "Sommerfuglvinger", "Rangel", "Regle om mine dager" og "Din vind" er alle verdt å lytte på og med et stjernegalleri av musikere, så låter dette både tight og tøft:
  • Anne Grete Preus - sang, gitarer, programmering, låtskriver, miksing, produsent
  • Eivind Aarset - gitarer
  • Bjørn Kjellemyr - bass
  • Ole Henrik Giørtz - keyboard, kor
  • Paolo Vinaccia - trommer, perkusjon
  • Nils Petter Molvær - trompet på Rangel
  • Tore Brunborg - saksofon på Din vind og Veien inn
  • Anne-Marie Giørtz - kor på Se, visking på Rangel
  • Anders Wyller - kor på Kald dag
  • Håkon Iversen - kor på Kald dag
  • Lasse Hafreager - kor på Kald dag
Hva med litt mat og musikk? Her er Bjørn Olav's forslag.



Mine favoritt sanger

"Når himmelen faller ned" fra samlealbumet MOSAIKK 16 BITER er den sangen jeg forbinder mest med vinter og snø. På samme måte som Postgirobygget har fått sangen "Idyll" inn i hele Norges befolkning som sommersang numero uno, så har denne blitt vintersang numero uno! Teksten er helt genial og det å bruke så mange synonymer og lyriske betraktninger om snø, er det bare Anne Grete som klarer. Det er også en sang som bare bygger og bygger opp til et cresendo. Her er teksten:
Når himmelen faller ned
Det snør himmelsk korrekturlakk
Over feilstavet sommer
Og hør bylarmen forsvinner
Under dalende flommer
Vi har hørt at ingen snøfnugg er like
Og sånne under kan en tenke på en stund
Jeg lener hodet helt tilbake
Og får et iskyss på min munn
Og får et iskyss


Det snør stumme stjernesøstre
Fra usynlige munner
Og ør av angrepet fra myldrende lydløse sekunder
I dag inntas jorden av en himmelsk hær
Uten våpen tvinges hele byen i kne
Alt går litt langsommere her på jorden
Når hele himmelen faller ned
Når hele himmelen faller ned


Takk for den unyttige snø
Til bry og til besvær
Nå inntas jorden av en himmelsk hær
Uten bomber og granater
Tvinges hele byen i kne
Alt går litt langsommere her på jorden
Når hele himmelen faller ned
Når hele himmelen faller ned
Hele himmelen
Når hele himmelen faller
Når hele himmelen faller ned


Alt går litt langsommere her på jorden
Når hele himmelen faller ned



"Sommerfuglvinger" fra NÅR HØSTEN KOMMER TIDSNOK er igjen et strålende eksemepel på Anne Grete's genialitet med det norske språket og beskriver en vanskelig vitenskaplig teori på en lyrisk måte. Edward Norton Lorenz var grunnleggeren av den såkalte sommerfugleffekten, der grunntanken er som følger: Kan et slag fra en sommerfuglvinge i Brasil utløse en tornado i Texas? Det er dette spørsmålet Anne Grete kretser helt magisk rundt.

"Ennå ikke mørkt (not dark yet)" fra NÅR DAGEN ROPER er opprinnelig laget av Bob Dylan, men oversettelsen til Anne Grete er mesterlig og holder minst like stor kvalitetsmessig handtverk, som Bob'ærns. Den er i mine øyne litt trist, og jeg hører ofte på denne når jeg er ettertenksom, men trampefoten kommer etterhvert som sangen bygger seg opp og på slutten, når Hammond B3'n kommer inn, sitter jeg å digger!

Andre sanger man bør høre er:
"Jeg er en by!"
"Har alt"
"Millimeter"
"Ro meg over"
"Din vind"


Sammarbeid med andre


Giganten Erik Bye ble behørig feiret, både musikalsk og lyrisk i en konsert arrangert av NRK. Dette var desverre etter hans død i 2004. Dette resulterte i et album som heter EN HILDRINGSTIME (2005). Siden dette er et sammarbeid mellom NRK og Kirkelig Kulturverksted, så er produksjonsnivået høyt og det høres. Både i arrangement og lyd. Anne Grete Preus versjon av "Vår herres klinkekuler" holder et høyt nivå, både i arrangement og rent lydmessig. Spesielt når det bygger seg opp på slutten, så reiser nakkehårene seg. Jeg tror Erik hadde vært stolt og fornøyd med denne versjonen.


Hver gang vi møtes

Som musiker liker jeg HVER GANG VI MØTES. Det appelerer til min nysgjerrighet. Både på hvordan disse menneskene jeg liker er som personer og hvordan de lager musikk. I denne program serien er Anne Grete en av de artistene som har behandlet sine medartister med størst verdighet når det gjelder å tolke deres sanger. Spesielt sangen "Egypt" fra Elvira Nikolaisens dag.


Nytt rundt Anne Grete!

Her kommer det etterhvert noe om de litt nyere albumene fra Anne Grete, som ET STED Å FESTE BLIKKET (2013), NESTEN ALENE (2009), OM IGJEN FOR FØRSTE GANG og mere om NÅR DAGEN ROPER (2003).


Kommer etterhvert, fortere enn du tror!
Samleplatene MOSAIKK 16 BITER og EN RØFF GUIDE TIL ANNE GRETE PREUS anbefales, men vil ikke bli skrevet mere om, utover "Når himmelen faller ned".

ET STED Å FESTE BLIKKET (2013), albumet

Det begynner trygt. Dette er god gammel vare fra Anne Grete. Låten "Et sted å feste blikket" er sånn jeg forventer å høre fra henne og det er ikke negativt, bare postivt!

Sangene
På "Sang til Aurora" hører man tydelig at hun har med seg en ny gitarist, Lenny Kaye fra Patti Smith Group. Han legger et nydelig lydbilde, med et litt mere rockete preg enn hva Anne Grete har pleid å ha. Dette er etter mitt skjønn den beste sangen på hele albumet.

En sang med engelsk refreng på et Preus album? Nå står ikke verden til påske (og den er nær nå). "But for the grace" er en tøff sang, med tøft gitar riff. Litt typisk Anne Grete oppbygging av sangen.

Lenny Kaye
"Det gode liv" er bare på litt over 2 minutter, men det er 2 nydelige minutter. Anne Gretes stemme, "flytende" keyboard og en leken gitar gjør dette til en ettertenksom øvelse og jeg drømmer meg litt bort. Nyyydelig!

  • Anne Grete Preus - sang, gitarer, keyboard, piano, kor, låtskriver
  • Kåre Vestrheim - keyboard, tekniker, produsent
  • Lenny Kaye - gitarer
  • Thomas Tofte - bass, keyboard
  • Hilma Nikolaisen - bass
  • Erland Dahlen - trommer, perkusjon
  • Christian Næss - trommer
Hilma Nikolaisen
Hilma Nikolaisen er et nytt bekjentskap. Hun spiller veldig bra og som amatør bass mann merker jeg at blir litt misunnelig på slike talenter. Hun ser bra ut, spiller bra og passer veldig godt inn i denne produksjonen.

Hun spiller i Serena Maneesh og Umbrella og ga ut solo albumet PUZZLER i 2016.

Hun er søster av den noe mere kjente Elvira Nikolaisen (kjent fra duetter med Bjørn Eidsvåg, sangen Egypt og Hver Gang Vi Møtes).

Konklusjon: Om albumet må jeg bare si, lytt! Det er et album som krever at man lytter til det noen ganger, før det setter seg. Noe jeg ofte opplever med de albumene som blir mine favoritter. Så bruk litt tid på å bli kjent med Anne Grete på nytt, det kan lønne seg :-)

NESTEN ALENE (2009), albumet

Dette er ikke et av mine favoritt album fra Anne Grete. Jeg er nok altfor glad i bandet Anne Grete, ikke så glad i trubaduren Anne Grete. Selv om jeg nok kunne hørt dette live, det er en helt annen verden. Men på album blir dette litt kjedelig for meg! Jeg presiserer, for meg! Ikke la mine muikalske preferanser stoppe deg fra å høre på dette. Det er et godt album!

Det er det gode sanger her, spesielt hennes versjoner av noen av hennes gamle låter, som "Se!", "Ti bud til en ung mann som vil frem i verden" og spesielt "Ro meg over". Den har jeg alltid likt og den er bedre i denne versjonen enn orginalen fra 1989 (LAV SOL, HØY HIMMEL).

Betrakteren Anne Grete

Hun kalle seg selv for en betrakter og det er den opplevelsen jeg også har av hennes album og tekster. Hun betrakter livet og før hun gjengir dete i en sang, blir det skrevet ned i hennes notatbok. Ifølge Anne Grete selv, er dette et av hennes mest spontane album der teksten har vært viktigest og det merkes. Sangene kom til livet i en sjøbod i Hurum, sier hun i et intervju.

Beste låt?
Min favoritt sang fra dette albumet er "Bornholm Kafé". En av de få med band. En låt med god og litt morsom tekst om en som venter på ei jente. Ei jente som strengt tatt ikke eksisterer, men håpet kan ingen ta fra han. Jeg liker oppbyggingen på låten, måten bandet bygger opp til avslutningen.



"Bornholm Kafé" tekst sitat:
Og sier alle vi som sitter her på rekke og rad
Er flyktninger som lengter hjem
Til hjertets hovedstad

(tekst)





Noe som er så sant, vi vil alle bli elsket og elske noen. Det er grunnleggende uansett kjønn, etnisitet og hudfarge!

  • Anne Grete Preus - sang, gitarer, dobro, munnspill, mandolin, bass, piano, melodica, låtskriver, liner notes
  • Jan Erik Kongshaug - bass, produsent
  • Erland Dahlen - trommer, cajun, klapping
  • Elise Båtnes - fiolin
  • Berit Cardas - fiolin
  • Emery Cardas - cello
  • Henninge Landaas - bratsj

Musikeren Anne Grete
Det må sies at man her kan høre, bedre enn på andre album, hvor mangesidig og dyktig musiker Anne Grete virkelig er.


Produksjon
Alt Jan Erik Kongshaug tar i låter bra, denne gangen spiller han også bass. Men det er som produsent han skinner. Dette låter veldig bra og som med det meste Anne Grete har spilt inn er dette hifi-messig gull.


Hifi

Lydmessig er stort sett alle albumene til Anne Grete bra. Det har selvsagt mye hennes standarder, men også om hvilke mennesker hun omgir seg med. Gode musikere, gode teknikere og en høy standard både på musikk og tekst gjør at helheten blir et godt stykke over det vanlige.


Linker og trivia


Anne Grete er en habil gitarist også!
Jeg har vært på konsert med henne på Rockefeller og den jenta vet å omgi seg med gode musikere. Og hun fyller hele salen med sitt nærvær. En utrolig konsert opplevelse!
Sitat fra Anne Grete: "Jeg har alt, men ingenting å ha det i". Det sier alt om hennes språklige genialitet.
Hun var lesbisk og var singel etter et hardt samlivsbrudd. Hun var ansatt som professor ved Universitetet i Agder.


Hun fikk nyresvulst i 2007. Desverre gikk det som det ofte gjør med kreft, den vinner.

Best of Anne Grete Preus

LINKER:

Kommentarer